Drobečková navigace

Úvod > Základní škola > Komentář k bodům ze ŠŘ

Komentář k bodům ze ŠŘ


Níže najdete odpovědi na nejčastější dotazy k tématům školního řádu a hodnocení žáků.

 

 

  1. Domácí úkoly

 

V naší škole žáci dostávají domácí úkoly, v jejichž plnění shledáváme několik smysluplných přínosů, které podporují vzdělávání a rozvoj žáků. V čem vidíme jejich důležitost?

 

  1. Posílení dovedností a upevnění učiva
    Domácí úkoly umožňují žákům opakovat a procvičovat to, co se naučili ve škole, což napomáhá upevnění znalostí a dovedností.
  2. Rozvoj samostatnosti a odpovědnosti
    Práce na domácích úkolech učí žáky plánování, organizaci času a odpovědnosti za vlastní vzdělávání.
  3. Podpora seberozvoje a pracovní morálky
    Domácí úkoly přispívají k rozvoji návyků potřebných pro dlouhodobé vzdělávání, jako je vytrvalost a schopnost soustředit se. Zároveň pomáhají žákům hledat a osvojovat si efektivní způsoby učení.
  4. Rodina jako partner ve vzdělávání
    Úkoly poskytují rodičům příležitost zapojit se do vzdělávacího procesu dětí, mohou tak vědět, co se ve škole děti učí, a podpořit jejich pokrok.
  5. Propojení teorie s praxí
    Domácí úkoly mohou podporovat tvořivost a přenesení učiva do praktického života, a to například pomocí projektů, pozorování nebo domácích experimentů.

 

  1. Čárkovací systém

 

 

Tzv. „čárkovací systém“, jak se pro tuto činnost u nás vžilo označení, slouží k evidenci neplnění školních povinností (domácí úkoly, projekty, pomůcky apod.), které jsou žákům zaznamenávány do elektronické žákovské knížky. Po dosažení určitého počtu záznamů následuje odpovídající kázeňské opatření (např. NTU či DTU za neplnění školních povinností). Tento systém ve škole uplatňujeme již několik let s cílem vést žáky k odpovědnosti za jejich chování, jednání a plnění povinností, podporovat jejich samostatnost a zároveň je motivovat k aktivnímu plnění úkolů.

 

Chápeme, že některým rodičům tento přístup nemusí vyhovovat, nicméně dlouhodobě pozorujeme u žáků výrazné zlepšení ve výše uvedených oblastech. Tyto dovednosti a návyky jim výrazně pomohou nejen při přechodu na střední školy a učňovské obory, ale i v běžném životě.

 

 

 

  1. Používání mobilních telefonů

 

Ze Školního řádu, bod 2. Povinnosti žáků: „Ve škole je zakázáno používat mobilní telefon i jiné technické prostředky sloužící jako záznamová zařízení. Po celou dobu pobytu ve škole a v celém areálu školy i na školních akcích konaných mimo školu mají žáci svoje mobilní telefony vypnuté. Žáci vypínají mobilní telefony před vstupem do školního areálu a zapínají je až po opuštění areálu školy. V případě potřeby mohou žáci použít svůj mobilní telefon, ale pouze se souhlasem pedagogického pracovníka.

Narušování vyučovacího procesu mobilním telefonem (případně jinou technikou), je hodnoceno jako přestupek vůči školnímu řádu.

 

Co nás vede k tomuto opatření? Předně se snažíme podporovat vzájemnou komunikaci mezi žáky, protože osobní interakce posiluje jejich sociální dovednosti a vztahy, místo aby se spoléhali na elektronická zařízení a komunikaci přes sociální sítě. Dále nám jde o to, aby mobilní telefony nerozptylovaly žáky ani učitele, což by negativně ovlivňovalo jejich soustředění a kvalitu výuky. V neposlední řadě se zaměřujeme na ochranu soukromí žáků i učitelů a na prevenci zneužívání, protože mobilní telefony mohou být použity k nahrávání nebo šíření nevhodného obsahu.

Uvědomujeme si, že mobilní telefony jsou v dnešní době nezbytnou součástí našich životů a že technologie celkově mohou hrát ve výuce pozitivní roli. V naší škole digitální technologie také využíváme, ať to jsou zabezpečené školní tablety, chytré hodinky a další zařízení. Žáci mohou s dovolením učitele používat svůj mobilní telefon během konkrétní práce ve vyučování nebo pro komunikaci s rodinnými příslušníky.

 

Přes to všechno vidíme v zákazu volného používání mobilních telefonů ve vyučování své opodstatnění. Věříme, že tímto způsobem vytváříme prostředí, které žákům umožňuje soustředit se na jejich vzdělávání a rozvoj, a že přínosy tohoto opatření daleko převyšují případné nevýhody.

 

Kdo by si o tomto tématu chtěl přečíst dále, doporučujeme text neurologa Martina Jana Stránského. Odkaz zde: https://www.pedagogicke.info/2019/01/martin-jan-stransky-mobily-do-skoly.html?m=0

 

 

  1. Povinnosti zákonných zástupců (rodičů)

 

V našem školním řádu jsou mj. uvedeny i povinnosti zákonných zástupců, vyplývající z §22 Školského zákona.

 

Jedny z povinností jsou: „Zajímat se o prospěch a chování svého dítěte ve škole, pravidelně nahlížet do elektronické žákovské knížky DM systému.“

A dále: „Zákonný zástupce žáka je zodpovědný za jeho domácí přípravu na vyučování. Dbá na to, aby žák vypracovával všechny zadané domácí úkoly a aby měl v pořádku všechny pomůcky.“

 

Základní odpovědnost za vzdělávání a výchovu dítěte leží na zákonných zástupcích. Ti jsou povinni zajistit dítěti podmínky pro přiměřenou přípravu a věnovat se jeho rozvoji. Ve vztahu ke škole je nezbytné, aby rodiče spolupracovali a podpořili význam vzdělávání. Kvalitní vzdělávání je totiž možné zajistit pouze v úzké součinnosti školy a rodičů, kteří mají klíčovou roli ve vytváření podpůrného prostředí pro dítě.

 

 

 

  1. Zákaz vstupu do budovy školy cizím osobám

 

Z části Školního řádu Povinnosti zákonných zástupců: „Respektovat bezpečnostní opatření školy o zákazu vstupu zákonných zástupců žáků, pověřených osob, rodinných příslušníků, dalších cizích osob a veřejnosti do školní budovy. Výjimku tvoří rodičovské schůzky, předem sjednané individuální schůzky, akce pro rodiče a pro veřejnost. V těchto výjimečných případech se cizí osoby zdržují ve školní budově po dobu nezbytně nutnou.“

Za cizí osobu je považován každý, kdo není zaměstnancem školy či jejím žákem. V případě návštěvy školy je potřeba mít předem domluvenou schůzku s konkrétním zaměstnancem, zazvonit u vchodu a počkat na příchod pracovníka školy, který návštěvníka odvede za konkrétním člověkem. V zájmu bezpečnosti dětí není přípustný samovolný pohyb cizích osob po budově školy. Toto opatření platí po celou dobu provozu školy, tj. i v době ranního příchodu žáků do školy, kdy nejsou vchodové dveře uzamčeny. Jedná se o minimální bezpečnostní standard, který je uplatňován v celé republice, naše škola tedy není v tomto opatření žádnou výjimkou.

 

  1. Hodnocení žáků

 

Hodnocení je pro nás nejen formou zpětné vazby, ale především nástrojem podpory, který má pomáhat žákům růst a dosahovat úspěchu. Naší prioritou je motivovat žáky a podněcovat tak jejich další rozvoj.

Podporujeme i práci s chybou. Chyba je přirozenou součástí učení a může být odrazovým můstkem ke zlepšení.

Usilujeme o to, aby žáci zažívali radost z poznání, z úspěchu, z překonávání výzev a ze spolupráce, protože věříme, že tyto zkušenosti jsou klíčové pro jejich vnitřní motivaci a chuť učit se. Avšak i zažití neúspěchu je důležité, může učit žáky vytrvalosti, odolnosti a být podnětem ke zlepšení.

 

Hodnocení tedy v naší koncepci není pouze o klasifikaci, ale především o podpoře individuálního pokroku a rozvoje každého žáka.